Dnešní den, 25. leden 2025, s nesmělým ranním ptačím zpěvem a slunečnou oblohou vůbec nepřipomínal zdravě mrazivý leden. Díky teplotám nad nulou skolily nemoci velký počet přihlášených rodin. Přesto jich nakonec dorazilo krásných osmnáct. Věkový rozdíl našich dětí byl více než dvacet let. Zcela nová setkání, očekávaná i nečekaná, nebo setkání po letech vnesla do srdce zvláštní pokoj, který jako ochranný plášť po celou dobu zastřešoval radostnou atmosféru.

Naše terapeutka Irena, takřka legenda Rozvoje kognitivních funkcí u dětí s trizomií 21 v Česku, nám tentokrát nemohla přednášet osobně, ale i v tak náročné situaci dokázala s pomocí techniky obdivuhodně předat to podstatné. Velmi srozumitelným a přehledným způsobem nám přiblížila tři základní principy Zkušenosti zprostředkovaného učení, důvody, proč tuto metodu při své práci s dětmi s trizomií 21 tak ráda používá a čím ji nadchnul její tvůrce, profesor Reuven Feuerstein (1921-2014), světově známý kognitivní psycholog a pedagog, který o několik desítek let předběhl svou dobu.

Strhující životní příběh prof. Reuvena Feuersteina vypráví kniha Ohnivý kámen, kterou v listopadu 2024 vydalo ATC COGITO, Centrum kognitivní edukace. Anglický originál Changing Destinies (Měnící osudy; Muž, který měnil osudy), jehož autorem je prof. Louis H. Falik, vyšel v angličtině v roce 2019 a čeština je prvním jazykem, do něhož byla kniha přeložena. Jedinečnost této knihy, plné osobních vzpomínek, spočívá v tom, že nebyla napsána zvenčí, ale zevnitř, ze samotného srdce studia profesora Feuersteina. Louis H. Falik byl po dobu třiceti let Feuersteinovým kolegou, spoluautorem jeho textů, osobním přítelem a téměř členem rodiny Berty a Reuvena Feuersteinových.

Klíčovou roli sehrálo ve Feuersteinově životě chasidské hnutí. Pocházel z početné židovské rodiny v Rumunsku, měl osm sourozenců. Jeho život hluboce poznamenala válečná Evropa a osudy opuštěných a osiřelých dětí, jejichž rodiče zahynuli v důsledku války. Už od dětství projevoval touhu učit. Jeho otevřené srdce, citlivé, dávající a hledající, ho vedlo k usilovné práci s těmito dětmi. Toužil jim pomoci, aby byly schopny i po všech hrůzách pokračovat ve svých životech. Svou hlubokou intuicí a osobním zájmem o každé dítě odhaloval jeho skutečné možnosti a schopnosti, a díky svému speciálnímu přístupu zprostředkovaného učení je rozvíjel.

Dělat bez snů, ideálů a víry, že je něco možné, bývá neplodné. A snít bez konání je marné.“ (Reuven Feuerstein, Ohnivý kámen)

Český název knihy – Ohnivý kámen – je doslovným překladem (z němčiny) jména Feuerstein, které je složeno ze dvou slov: oheň (Feuer) a kámen (Stein). Překládá se jako křesadlo nebo křemen, pomocí něhož lze vykřesat oheň. Prof. Feuerstein opravdu dokázal u dětí i rodičů zažehnout jiskru naděje a zájmu, a touhu pustit se do práce s dítětem i se sebou samým. Mnoho dětí i dospělých lidí a celých rodin doslova přivedl zpět k životu.

Mým snem je umožnit každému člověku, aby naplnil sebe samého podle obrazu Stvořitele, který je v něm, na maximum svého potenciálu. A to k jeho vlastnímu prospěchu a k prospěchu každého člověka, se kterým se setká: rodiny, přátel sousedů a všech ostatních. Podstatnou součástí tohoto snu je, že každý bude mít prostředky a příležitost, víru a vizi, aby tohoto cíle dosáhl.“ (Reuven Feuerstein, Ohnivý kámen)

A právě z těch tisíců hodin mravenčí práce s dětmi a s potřebnými lidmi vychází veškerá jeho teorie. Stojí na pevných základech toho, co se osvědčilo v praxi, co zafungovalo. Zkušenost zprostředkovaného učení je specifický druh vzájemné komunikace mezi zprostředkovatelem a tím, komu se zprostředkovává. V této interakci jsou zprostředkovatel a dítě (případně dospělý) partnery, oba do ní vstupují aktivně a postupují spolu. Naše děti se učí rády, když porozumí tomu, proč se to učí, že je to pro ně důležité a že to pak mohou uplatnit i v životě. Potřebují se učit v atmosféře důvěry a přátelství, mít dostatek času na přemýšlení a klid, aby se mohly soustředit.

Když někdo řekne, že nemohu udělat něco, o čem jsem přesvědčen, že je to správné a potřebné, je to chvíle, kdy začnu bojovat tak, aby se to stalo. A podaří se mi to.“ (Reuven Feuerstein, Ohnivý kámen)

Zkušenost zprostředkovaného učení a zprostředkovaná samomluva jsou dnes vědecky ověřenými nástroji, jak rozvíjet u dětí s trizomií 21 jejich kognitivní (rozpoznávací) funkce, a správně ovlivnit způsob myšlení a vnímání, porozumění, a následně i mluvenou řeč. Děti s trizomií 21 mají mnohem větší pasivní porozumění, než dokážou formulovat slovy. Potřebují naši pomoc, aby mohly odkrýt své bohatství a aby se naučily chápat svět, který je obklopuje. „Přijímej mě s láskou, kým jsem, ale nespokoj se s tím, co ti teď ukazuji. Mám ve svém nitru mnohem víc. Pomůžeš mi?“

První Muzikoterapie s Bárou probíhala ve třech skupinkách na téma Zima, ačkoli po sněhových vločkách nebylo na zahradě ani památky. Bezkonkurenční zájem u dětí i u rodičů vzbudil nástroj zvaný rotující vlny.

V herně a kuchyňce:

Tvorba:


Spolek Trizomie21

Kontakt:
Spolek Trizomie 21
Hospodářská 163
143 00, Praha
IČO: 090 73 825
Tel.: +420 723 277 242
E-mail: spolek@trizomie21.cz