manuál pro rodiče

Autor: Irena Marušincová

Dílčí funkce podle Brigitte Sindelar, rakouské psycholožky a psychoterapeutky, jsou základní poznávací funkce, které jsou nezbytné pro učení se čemukoli a získávání jakýchkoli dovedností. Pokud si dítě představíme jako stromek, dílčí funkce tvoří kořeny tohoto stromku. Pokud nejsou některé tyto kořeny dostatečně rozvinuté, projeví se to v koruně stromu – i tam budou nesouměrnosti, které se mohou projevovat třeba tak, že dítě nereaguje tak, jak v dané situaci očekáváme, jeví se jako nešikovné, nemotorné, nechce kreslit, později má obtíže naučit se číst, psát nebo počítat apod. Samozřejmě, že příčinami těchto potíží mohou být i jiné faktory, ale studie ukazují, že velice často jsou hlavní příčinou právě nedovyvinuté některé „kořínky“, tedy dílčí funkce. Dobrou zprávou je, že se poruchám v chování i učení dá předcházet, pokud dílčí funkce známe a zařazujeme do běžného hraní s dětmi cílené aktivity zaměřené na rozvoj jednotlivých těchto funkcí.

Co jsou tedy dílčí funkce konkrétně:

Zrakové rozlišování figury a pozadí = schopnost rozpoznat zrakem v určitém množství prvků jeden konkrétní (třeba najít pejska na obrázku, který znázorňuje výjev ze života na statku).

Zrakové rozlišování tvarů = zrakem postřehnout dva a více stejných prvků, nebo rozdíly mezi prvky.

Zraková paměť = zapamatovat si viděné.

Sluchové rozlišování figury a pozadí = z množství zvuků dokázat vydělit ten pravý, pro danou chvíli potřebný.

Sluchové rozlišování zvuků = rozpoznat sluchem, zda jsou zvuky stejné nebo různé.

Sluchová paměť = zapamatování si slyšeného.

Prostorová orientace = orientace na vlastním těle, orientace v reálném prostoru, orientace na papíře.

Intermodální vztahy = schopnost propojit slyšené s viděným a viděné se slyšeným, slyšené nebo viděné s pohybem.

Vnímání časového sledu = schopnost rozlišit příčinu a následek, rozumět, jak na sebe události navazují.

Je důležité si uvědomit, že tentýž projev chování u dvou různých dětí může mít u každého zcela jinou příčinu. Když si vezmeme jako příklad třeba dvě děti, které se obě jeví jako značně nemotorné, pečlivou diagnostikou můžeme zjistit, že zatímco u jednoho z nich je důvodem nedostatečně rozvinuté zrakové rozlišování figury a pozadí, u druhého to může být například problém v prostorové orientaci nebo také třeba kombinace obojího. Je tedy dobré zjistit, kterou/které dílčí funkce potřebuje dítě rozvíjet, nicméně pokud se u předškolních dětí a dětí mladšího školního věku zaměříme na všechny, vůbec nic tím nezkazíme. A časem si třeba všimneme, že některé aktivity jdou dítěti bez problémů, zatímco u jiných se musí více namáhat. To bude signálem, že v oblasti, na kterou jsou tyto aktivity zaměřeny, má dítě zřejmě problém a bude potřeba většího trénování.

Rozhodneme-li se u malých (předškolních) dětí jednotlivé dílčí funkce trénovat a rozvíjet, vždy bychom měli mít na paměti následující zásady:

Aktivity budou probíhat formou hry – společně si s dítětem hrajeme, netlačíme na něj.

Místo projevů netrpělivosti, když se něco nedaří, dítě povzbuzujeme a upřímně se radujeme z každého drobného pokroku.

Cvičíme pravidelně – lépe pět minut denně než hodinu jednou za týden.

Pokud dítě začne být mrzuté a nechce spolupracovat, může to být známkou toho, že už je na něj práce moc. Na tyto signály bychom měli citlivě reagovat a respektovat je (je-li důvodem opravdu přetížení dítěte).

Náměty na rozvoj jednotlivých dílčích funkcí

jsou inspirovány knihou „Předcházíme poruchám učení“ od Brigitte Sindelar, kterou vydalo nakladatelství Portál a která je běžně k dostání v knihkupectvích.

Zrakové rozlišování figury a pozadí

Co vidíme z okna? Pojmenováváme jednotlivé věci/lidi/zvířata, které vidíme z okna a čekáme vždy, až je dítě též najde.

Vidím, co ty nevidíš – stejná hra jako předchozí, jen místo názvu věcí/osob/zvířat pojmenujeme jednu nebo více jejich vlastností (např. „Vidím něco, co ty nevidíš, a je to červené.“)

Třídění čehokoli (stavebnicových kostek, knoflíků, korálků, šroubků…) podle barvy, tvaru, velikosti (z hromady smíchaných předmětů vybíráme nejprve např. všechny červené, pak všechny žluté atd., nebo nejprve všechny dlouhé, pak krátké.

Zakryté předměty – dáme před dítě různé překrývající se předměty (začínáme s počtem tří, postupně můžeme zvyšovat) a dítě má říkat, co vše na hromádce vidí (aniž by na předměty sahalo).

Vyhledávání detailu na obrázku – jmenujeme různé detaily obrázku a dítě je ukazuje

➢ „Čtení“ ze vzorů – najdeme nějaký opakující se motiv na potahu sedačky/na koberci/na tapetě apod. a hledáme společně s dítětem, kde se motiv na témže materiálu ještě vyskytuje

Zakrytý obrázek (přemalovaný tužkou, přeškrtaný) – nakreslíme jednoduchý obrázek a jemně ho přebarvíme tuhou tužky nebo přeškrtáme pomocí šrafování. Dítě má říkat, co na obrázku pod tužkovým závojem nebo šrafováním vidí.

Sluchové vnímání

Poslouchání různých zvuků – kolem sebe, v přírodě, z nahrávek.

Vnímání zvuků se zavřenýma očima.

Zvukové pexeso

Udělej krok, když uslyšíš své jméno/když slyšíš domluvené slovo – říkáme řadu různých jmen/slov, přičemž čas od času zařadíme to domluvené jméno/slovo. Pokud dítě domluvené slovo uslyší, udělá krok (či jinou domluvenou reakci).

Moje teta má kočku – vyprávíme, co všechno moje teta má a jsme s dítětem domluveni, že pokaždé, když řekneme „kočku“, dítě nějak zareaguje.

Rozvoj přesného vidění

Najdi dvojče (stavebnicové kostky, tvary, obrázky) – ukážeme předmět, který má dítě hledat, a ono ho z množství daných předmětů vyhledá.

Puzzle

Skládanka z kusu látky / papíru – vsazování vystřižených tvarů do patřičných otvorů.

Zkrášlování obrázku – máme s dítětem totožné obrázky, my něco do obrázku dokreslíme, a dítě dokreslí do svého totéž.

Hledání rozdílů mezi podobnými obrázky.

➢ „Kdo je zloděj?“ / „Kdo je král?“ – připravíme dvě sady stejných předmětů (cokoli, co máme zrovna po ruce), z jedné sady odebereme jeden nebo více předmětů (aniž by dítě vidělo, co dáváme pryč), a pak necháme dítě určit, co na druhé hromádce přebývá.

Rozvoj přesného slyšení

Vymýšlení, opakování, rozlišování slov, která obsahují O (a)nebo A – vymýšlíme slova, která začínají (později končí, a nakonec i obsahují uvnitř) hlásku O, později přidáme A; poté říkáme různě na přeskáčku slova obsahující O nebo A, a dítě určuje, zda slyší O nebo A.

Analogicky přidáme U, E a I/Y.

Kašpárek/panenka/méďa… se učí mluvit (běžná slova, nesmyslná slova) – vezmeme si např. panenku, kterou budeme učit mluvit. Řekneme jí nějaké slovo, a pak zahrajeme, že ho zopakovala, a to buď správně (zopakujeme ještě jednou téže slovo) nebo špatně (řekneme jiné slovo). Dítě má určit, zda panenka řekla správné slovo, nebo ne.

Rozvoj zapamatování si viděného

Vyhledej stejnou kostku – ukážeme dítěti kostku ze stavebnice, pak ji schováme a dítě má v hromádce kostek vyhledat totožnou (začínáme s jednou kostkou, postupně se dopracujeme až na pět kostek, které si dítě dokáže zapamatovat najednou).

Zapamatuj si obrázky/karty – stejný princip jako u kostek, pouze pracujeme s obrázky nebo s hracími kartami.

Zapamatuj si panáčka/domeček/ – ze tří (postupně až z pěti) různých předmětů poskládáme před dítě obrázek, pak ho zakryjeme a dítě má za úkol z totožných předmětů poskládat stejný obrázek.

Pexeso

Rozvoj zapamatování si slyšeného

Všímání si určených slov v textu – vybereme tři často se opakující slova v nějakém krátkém příběhu. Příběh pak dítěti vyprávíme a ono má pokaždé, když jedno z domluvených slov uslyší, dát domluvené znamení.

Všímání si určených slov mezi ostatními slovy – domluvíme se s dítětem na třech slovech, které si má zapamatovat. Pak mu říkáme řadu dvanácti slov, mezi nimiž budou obsažena i naše tři domluvená slova. Pokaždé, když dítě některé z nich uslyší, dá nám znamení.

Balím si batoh / Na výletě jsem viděl horu / Na své narozeniny pozvu velikonočního zajíčka / Moje teta mi darovala slunečník … – hry na principu, kdy první hráč řekne např.: „Balím si batoh a dám si do něj ponožky.“ Druh hráč musí větu zopakovat a přidat další věc, kterou si dá do batohu, další hráč opět vše zopakuje a přidá další věc atd.

Vymýšlíme povídku – stejný princip jako u předešlé hry pouze s tím rozdílem, že společně vymýšlíme příběh. Jeden tedy začne, řekne první větu, druhý větu zopakuje a přidá druhou větu atd. Před přidáním nové věty je třeba nejprve vše, co již bylo řečeno, zopakovat.

Rozvoj spojování zrakových, sluchových a pohybových vjemů

Písníčky, říkanky, básničky, kde se některá slova nahrazují pohybem.

Tajná řeč – domluvíme si s dítětem pro tři různá slova gesta, která si pak navzájem předvádíme, a ten, komu je předváděno, musí říci, co gesta znamenají, postupně rozšíříme až na pět slov (toto hrajeme s dětmi, která pro komunikaci nepoužívají znakování).

Tajné obrázkové písmo – domluvíme si s dítětem pro tři různá slova grafické znaky, pak znaky kreslíme a dítě je „čte“ (role si samozřejmě můžeme vyměnit).

Rozvoj pochopení a osvojení principu posloupnosti (vnímání časového sledu)

Navlékání korálků podle vzoru.

Zaplétání copu.

Zavazování tkaničky.

Splnit příkazy – dáváme dítěti nejprve jednoduché pokyny („Polož míč na židli, potom si sedni na bobek“), postupně rozšiřujeme o další až do sedmi po sobě jdoucích pokynů.

Taneční kroky – vymyslíme pro dítě sérii tanečních kroků a figur, tancujeme společně, rozšiřujeme až na sedm různých kroků nebo figur.

Tleskání v rytmu – předtleskáváme dítěti různé rytmy, dítě se pokouší tleskat spolu s námi, později opakuje po nás.

Uspořádej obrázkové seriály.

Rozvoj koordinace pohybů úst při mluvení

Foukání – do vaty, do peříčka.

Střílení do branky – dítě fouká do pingpongového míčku nebo míčku z vaty a snaží se ho dostat do určené branky na stole.

Slalom – dítě fouká do pingpongového míčku nebo míčku z vaty a provést ho po vyznačené slalomové dráze na stole.

Bublifuk

Napodobování pohybů úst.

Rozvoj koordinace ruky a oka

Bitva – na papíře si vyznačíme své území a území dítěte, na každém území nakreslíme deset bodů, každý se snaží ze svého bodu rychlým tahem pastelky zasáhnout bod protihráče.

Házení míčem na cíl.

Automobilový závod – na papír nakreslíme pomocí dvou souběžných čar dráhu, dítě má projet dráhu tužkou (kreslí souvislou čáru uprostřed dráhy). Čím je dráha užší, tím je úkol obtížnější.

Slalom – na papír nakreslíme body, které tvoří trať slalomu. Dítě má tužkou projíždět mezi body tak, že se jich nesmí dotknout.

Rozmotej nitě – nakreslíme na papír různobarevné klikaté a protínající se čáry. Dítě sleduje, odkud kam která vede (na začátek a na konec každé z nich můžeme nakreslit obrázek, a dítě sleduje, které dva obrázky jsou spojeny a kterou čarou).

Rozvoj vnímání vlastního těla a prostoru

Masáže dítěte

Hra na vnímání dotyků – dotkneme se nějaké části těla dítěte a dáme ruku pryč, dítě se má dotknout na svém těle stejné části.

Poznej předměty hmatem.

Nakresli člověka – dítě se položí na velký arch papíru, obkreslíme ho, pak zkoumáme, kde je jaká část těla a kde ji má ve skutečnosti, domalujeme obličej, oblečení apod.

Hra na sochy – chytneme se s dítětem za ruce, roztočíme se a najednou „zkameníme“ v nějakém postoji. Dítě má náš postoj napodobit.

Loutka – stojíme s dítětem před zrcadlem, dítě máme před sebou, zaujmeme nějaký postoj a dítě má zaujmout stejný postoj; těžší variantou je, že stojíme vedle sebe.

Labyrint – rozložíme si po zemi listy papíru nebo využijeme dlaždice, navádíme dítě, kolik kroků dopředu/dozadu/doleva/doprava má jít, aby postupně dle našich pokynů prošlo labyrintem z listů papíru nebo po dlaždicích. Role si vyměníme.

Další náměty i podrobnější popis jednotlivých aktivit naleznete ve výše zmíněné publikaci „Předcházíme poruchám učení“ od Brigitte Sindelar (Portál, 2007).

Mgr. Irena Marušincová absolvovala kurz Deficity dílčích funkcí v Sindelar centre ve Vídni, přímo u autorky metody a jejích spolupracovníků. Nabízí u předškolních dětí a dětí mladšího školního věku vyšetření deficitů dílčích funkcí odborné vedení při jejich rozvoji i při jejich nápravě i u dětí staršího školního věku. V případě zájmu ji můžete kontaktovat emailem na adrese: irena.marusincova@email.cz.


Spolek Trizomie21

Kontakt:
Spolek Trizomie 21
Hospodářská 163
143 00, Praha
IČO: 090 73 825
Tel.: +420 723 277 242
E-mail: spolek@trizomie21.cz