Příprava dítěte s trizomií 21 na čtení v předškolním věku
Číst se může naučit většina našich dětí s trizomií 21. Paní Jana Jarošová se zaměřuje na metodu skládaného, a následně vázaného čtení. V metodě vázaného čtení, jejíž autorkou je Mgr. Ladislava Pacltová, se propojují dvě složky – logopedie a čtení. Díky tomu děti čtou pomalu, ale bez zadrhávání. Rychlost čtení se zlepšuje pravidelným hlasitým čtením, neboť tím si děti posilují mluvidla a zvykají si je používat. Rodiče, pokud chtějí proniknout hlouběji do těchto metod, se mohou přihlásit na seminář pořádaný Ovečkou, kde rodiče a účastníci pracují s pomůckami pod vedením tak, že sami vstupují do role dítěte.
Aby naše děti mohly projevit svůj obrovský sociální a emoční potenciál, potřebují láskyplnou péči a důslednou výchovu. Jejich vnitřní bohatství nesmíme zanedbat, zvláště když jsou malé. Posláním nás rodičů je, nejprve dítě přijmout, zamilovat si ho a připravit ho, jaksi „vyladit“, aby bylo ochotné se učit. Především kvůli dítěti je třeba se pokusit vytěžit z jeho schopností maximum, aby JEMU bylo dobře.
Nebojme se jít cestou mravenčích krůčků důslednosti. Číst bude dítě tak dobře, jak se mu bude věnovat především maminka. Žádná placená síla ani instituce maminku (případně někoho z rodiny, kdo s dítětem doma během dne pracuje) nenahradí. Dítě s trizomií 21 potřebuje naučené věci procvičovat, opakovat a zvnitřňovat mnohonásobně víc než jiné děti. Předpokladem úspěchu je osobní zájem. Stojí to roky usilovné práce, oběti a odříkání, někdy probděných nocí, spojených s řešením přidružených zdravotních problémů… Jde hlavně o prvních osm až deset let, kdy úspěchy nevidíme hned. Vědomosti a dovednosti se ukládají a často v nečekaném okamžiku vyplavou na povrch, a jsou pak zdrojem radostného překvapení. Pokud do dítěte takto investujeme své síly a vložíme se do toho celým životem, vyplatí se to. Dítě se rozvíjí, postupně přebírá samo iniciativu, stává se spolehlivým a samostatným životním partnerem a pomocníkem, a opravdovým kamarádem.
Ověřené zkušenosti při přípravě dítěte na čtení:
K jakémukoliv učení nebo získání dovednosti je třeba nejprve zajistit dítěti zdravotní předpoklady – pravidelnou lékařskou kontrolu zraku a sluchu, a cvičit s ním jemnou motoriku a hmat.
Čím více má dítě rozvinuté kognitivní funkce, tím lépe se mu bude dařit učit se číst. Na rozvoji kognitivních funkcí dítěte je velmi důležité začít pracovat systematicky co nejdříve. Naše děti se učí pomaleji, proto je čas raného věku zcela nenahraditelný, je nutné dítěti poskytnout podněty k rozvoji včas, aby těsně před nástupem do školy nebylo pozdě.
Když mluvíme se svým dítětem, dívejme se mu do očí. Vytvářejme chvíle jakéhosi bezčasí, kdy existuje jen máma a já. Očním kontaktem se navazuje a buduje vztah důvěry, a zároveň se trénuje schopnost se soustředit a zaměřit pozornost. Dítě se potřebuje umět soustředit, aby si mohlo pamatovat.
Naše dítě udělá jen to, čemu rozumí. Průběžně si ověřujme, zda dítě naše pokyny chápe. Mluvme s ním důstojně, nikoliv infantilně. Pokyny sdělujme srozumitelně, volme kratší věty bez zbytečných slov. Velké množství slov dítě zahltí a ono ztratí jejich smysl.
Dítě s trizomií 21 potřebuje více klidu, aby mohlo přemýšlet. Nevstupujme netrpělivě do jeho ticha. Dejme mu čas, aby vylovilo v paměti to, co potřebuje. „Nechte mě chvilku… Já to promyslím.“
Dítě si potřebuje cvičit paměť a rozšiřovat slovní zásobu trpělivým opakováním a nacvičováním téhož s různými kulisami. Používejme hezké, vkusné a rozličné pomůcky, které vedou k témuž. Když učení bude bavit maminku, bude to bavit i dítě. Využívejme čas tak, že opakování budeme začleňovat do běžných činností formou hry. Respektujme například to, že některému dítěti se lépe pracuje s figurkami zvířátek, jinému s obrázky (kvůli lmanipulaci nejprve na dřevěných destičkách, zalaminované až později). Důležité je zvolit správné množství obrázků nebo jiných pomůcek.
Oslabené mentální funkce a činnost vůle vyrovnáváme tím, že dítě přiměřeně zatěžujeme (nikoliv přetěžujeme!). Pravidelným tréninkem se tak vytvářejí a dorůstají chybějící nervové spoje. Pro dítě je velmi významná každá činnost, při které přemýšlí.
Nezahlcujme dítě velkým množstvím aktivit, vyvarujme se „překroužkování“. Nejlepší hračkou je máma, která se s dítětem učí a procvičuje. Kroužky jsou jen bonus, zvažujme jejich počet, důležitost i vzdálenost.
Dítě s trizomií 21 navzdory oslabení od malička nasává jako houba to, co vidí. Je velmi dobrý a vnímavý pozorovatel. Neustále jsme pro něj otevřenou učebnicí. Potřebuje pro svůj pocit bezpečí určitý řád a disciplínu, která začíná u stolu. Velmi výstižně napodobuje stravovací a hygienické návyky, uklizený pokoj, způsob chování k druhým lidem …
Aby se dítě mohlo učit, číst, psát a plnit pokyny toho, kdo se s ním učí, potřebuje se nacházet v určitém stavu vyrovnanosti a pozornosti. Střídání klidu s výbuchy netrpělivosti nebo hněvu mu ubližuje a vyvolává v něm pocit nejistoty. Ve stresovém klimatu, pod tlakem či ve strachu nemůže dítě pracovat. Nejvíce si pamatuje ty věci, a je schopno je opakovat a používat, které poznalo v atmosféře dobrého zážitku.
Dítě musí mít respekt k mamince, která se s ním učí číst. Stanovme dítěti hranice slušnosti a ohleduplnosti, aby například nerozhazovalo při učení pomůcky, neházelo s nimi. Je nutné, aby dítě pochopilo, že v tom, co si může k mamince dovolit, existují hranice, které nesmí překročit. K úspěchu vede zachování řádu a určité hierarchie. Když dítě rodiče respektuje, je ochotné vykonávat pokyny, kterými ho rodiče vedou k práci. Pochopí, že poslechnout je v jeho zájmu a pro jeho dobro. Dítě potřebuje vědět předem, kdy práce skončí, co má udělat, aby mělo hotovo. Obsáhlejší úkol je vhodné rozdělit na více částí a dítě informovat, kdy bude přestávka. Po dokončení zadání nezapomeňme dítě pochválit, popřípadě odměnit.
Učme se rozpoznávat, kdy je naše dítě opravdu unavené a kdy únavu jen předstírá, protože se chce učení vyhnout. Děti s trizomií 21 jsou velmi vynalézavé v tom, jak se bránit vzdělávacímu procesu. My jako rodiče musíme mít nad nimi určitý mentální náskok, abychom předpovídali jejich možné důvody, proč se nechtějí učit.
Vytvořit příjemné a čisté prostředí, v němž se bude dítě učit, je nejlepší prevencí odmítání ze strany dítěte. Důležité je odstranit překážky (zbytečné předměty), které by ho rozptylovaly.
Naučit se orientovat v prostoru a v čase bývá pro naše děti činností velmi náročnou. I když se prostorová orientace procvičuje formou hry, děti bývají brzy vyčerpané (hoď míček dopředu; hoď míček dozadu – neotáčej se, hoď ho za sebe; postav se tak, aby okno bylo napravo…) Stejně tak je pro dítě namáhavá orientace v čase, kdy si musí v sobě urovnat abstraktní skutečnosti – co předchází a co následuje.
Začněme nejprve s jednoduchými pokyny:
„Kde je máma? Kde je auto? Podej mi pejska. Polož kočičku vedle pejska. Dej to do koše, na stůl …“
Pokračujeme s jednoduchými úkoly:
- třídit barvy a tvary;
- poskládat stejné řady obrázků zprava doleva;
- vyhledávat a přiřazovat stejné obrázky k sobě;
- vytvářet skupiny – co k čemu patří, co kam patří;
- vyřazovat ze skupiny – proč něco někam nepatří;
- s počítáním začít nejprve do tří;
- zahájit včas grafomotoriku – sladit koncentraci oko-ruka.
Ke každému dítěti musíme přistupovat individuálně: zvolit reálný cíl a k tomu prostředek (skládané čtení, vázané čtení, globální čtení, komunikace pomocí obrázků, tiskací písmo, psací písmo) a postupně odebírat podpůrná opatření. Chválení a povzbuzování zdvihá sebevědomí dítěte. Dítě pak o sobě uvažuje: „Jsem chytrý, mají mě rádi, a jde mi to.“ A s tímto vědomím se rádo učí dál, aby znovu obdrželo a zažilo pochvalu. Samo dítě se naučí, že když něco poctivě udělá, tak následuje odměna, něco příjemného. V opačném případě se probouzí v dítěti buď nechuť, nebo v horším případě strach. Dítě začne vnímat to, že se na něj tlačí, protože je hloupé a nejde mu to, a začne se bát neúspěchu. V atmosféře důvěry a pochvaly dítě lépe pochopí i to, co dělat nesmí. Na počátku velmi pomůže, když maminka začne pracovat spolu s dítětem. Laskavým způsobem ho vezme za ruku a nabídne mu: „Pojď, uděláme to spolu.“
Převzato z přednášky na setkání Spolku Trizomie 21 na Habrovce dne 25. května 2024 a s laskavým svolením paní Jany Jarošové, spec. ped., ředitelky Ovečky, o.p.s. České Budějovice

Kontakt:
Spolek Trizomie 21
Hospodářská 163
143 00, Praha
IČO: 090 73 825
Tel.: +420 723 277 242
E-mail: spolek@trizomie21.cz