První jarní sobota 22. března 2025 přinesla teplé počasí s azurovým nebem a odhodlaným zpěvem ptáků, hájícím si tak svůj hnízdní revír. Drobné jarní kvítky zdobily probouzející se svěže zelený koberec. Sakura ještě otálela se svými nádhernými růžovými květy, jimiž holý strom bývá doslova obalen většinou až počátkem dubna. Úchvatný ptačí zpěv byl jakýmsi úvodem k tématům dnešních přednášek, na něž přišlo třináct rodin: Stimulace sluchových drah Benaudira; Stimulace vestibulárního systému.

Sluch je základem navazování lidských vztahů. Je s námi pořád, i když spíme. My, kteří máme vyvážený sluch a snadno diferencujeme zvuky okolo nás, se nedokážeme vžít do lidí, kteří musí na to, aby správně vnímali mluvenou řeč a okolní ruch, vynakládat mnoho energie navíc. K nim patří i některé děti s trizomií 21. Někdy nám připadá, že nás dítě neposlouchá, ale ono přitom ani při dobré vůli nás poslouchat nemůže, protože neslyší všechno to, co slyšíme my. Hlásky se v jeho hlavě jakoby zmatečně pohybují sem a tam. Anebo slyší příliš – jak se lidově říká – slyší každý šum listu, slyší trávu růst.

Když dítě nereaguje na naši řeč, vyslovuje (píše) slova s chybějícími nebo zaměněnými hláskami (písmeny), když má problémy s pravopisem, s plynulostí při mluvení a při čtení, pátrejme po příčině. Zda jde o logopedický problém, nebo například o problém se sluchem či se sluchovým zpracováním. Opakované neporozumění kvůli oslabenému, přecitlivělému nebo nevyváženému slyšení může dítě uvrhnout do izolace, pocitu opuštěnosti, nepochopení, a následně ke smutku…

K trizomii 21 patří specifická stavba ucha: kratší zvukovod, zúžená Eustachova trubice, a s tím spojené komplikace: horší slyšení a opakující se záněty středního ucha. Časté propichování bubínků při zánětu středouší, který nebyl podchycen včas, také ovlivňuje sluch negativně. Čištění uší dětí s trizomií 21 je z těchto důvodů nejvhodnější na ORL, odborně a pravidelně, protože hluboko usazený mázek může dělat neplechu.

Než začneme dítě cokoli učit, zkoumejme pečlivě, jestli nás slyší a jak nás slyší. A pokud existují překážky, odstraňme ty, které odstranit můžeme. Jedná se o interdisciplinární spolupráci, která může vývoj dítěte výrazně podpořit: vyšetření a péče na ORL, vyšetření na foniatrii, logopedie, stimulace sluchových drah Benaudira, stimulace vestibulárního systému, inhibice primárních reflexů. Odpadá nadměrná únava, oslabená koncentrace, stres, zvýšená chybovost v mluvené nebo psané řeči, psychomotorická nerovnováha.

Stimulace sluchových drah Benaudira je trénink sluchových drah poslechem hudby na míru každému dítěti. Cílem je dosáhnout vyváženého slyšení, kdy obě uši slyší stejně, aby dítě umělo diferencovat (rozlišovat a třídit) přicházející zvuky, zvláště mluvené slovo. Benaudira je schopná dítě i emočně zklidnit, pokud jeho slyšení je hypersenzitivní (přecitlivělé) na hluk, kdy některé zvuky ho doslova bolí v uších a vyvolávají v něm paniku a úzkost. Benaudira pracuje na tom, aby se tyto zvuky dostávaly do tzv. bezpečné zóny, kde jsou dítětem vnímány tak, že ho neohrožují.

V současné době narůstají u dětí problémy v oblasti propojení hemisfér a inhibice primárních reflexů. Zhoršují se pohybové a kognitivní dovednosti. Sluchové zpracování zvukových vjemů je nedostačující, děti mívají potíže soustředit se na rozhovor ve skupině více lidí. Děje se tak v důsledku přílišného používání digitálních přístrojů a nedostatku přirozeného pohybu a manuální činnosti (hry s míčem, plazení, lezení po stromech, šplhání, skákání gumy a na švihadle, běhání po kopcích, přebírání, ruční práce). Dříve dětské hry se nyní stávají součástí terapie.

Přepis celé přednášky zde

Správnému propojení pravé a levé hemisféry, propojení oko-ucho-svaly napomáhá stimulace vestibulárního systému. Vestibulární systém v sobě zahrnuje rovnováhu, svalový tonus (reflexně udržované napětí svalu, které je podmínkou motoriky), zrakové vnímání, sluchové vnímání, prostorovou orientaci. Je umístěn blízko sluchu a se sluchem velmi úzce souvisí. Je zodpovědný za každou pohybovou dovednost a poskytuje vědomí o orientaci těla. Pokud obě hemisféry a složky vestibulárního systému nejsou v souladu, dochází k pohybovým problémům, k problémům s využitím svalů obou částí těla, k problémům orientovat se v prostoru, a v důsledku toho k emočním problémům a ke stresu.

Přepis celé přednášky zde

Mozek je neuro-plastický, může se vyvíjet, měnit, přizpůsobovat se. Každé dítě, s nímž pracujeme trpělivě a s láskou a kterému poskytujeme dostatek podnětů ze všech stran, se může rozvíjet. Mnohdy doslova rozkvete tak, že překoná naše představy. Každé dítě je jedinečné, neopakovatelné. Důležité je umět se vcítit do dítěte, snažit se vžít do toho, co v danou chvíli může prožívat. Práce v láskyplném náručí se vždy zúročí. Tato práce s dítětem ale rozvíjí také nás rodiče. Náš mozek je také neuro-plastický a naše srdce větší, než jsme tušili.

Na terapiích:

Muzikoterapie s Bárou na téma JARO:

Tvoříme na téma JARO:

V herně:

Co jsme vytvořili:


Spolek Trizomie21

Kontakt:
Spolek Trizomie 21
Hospodářská 163
143 00, Praha
IČO: 090 73 825
Tel.: +420 723 277 242
E-mail: spolek@trizomie21.cz