Význam a možnosti rozvoje hmatu u dětí s trizomií 21 (FIE taktilní)

Irena Marušincová

Ačkoli je hmat velice důležitým smyslem, bez něhož bychom jen těžko mohli v každodenním životě fungovat, na jeho systematický rozvoj u dětí často zapomínáme. Z hlediska vývojové psychologie je hmatové (taktilní) vnímání prvním smyslem, který se u dítěte vyvíjí již v prenatálním období, a to ještě před zrakovým a sluchovým vnímáním1. Na hmatovém vnímání je postavena hrubá i jemná motorika, které jsou úzce propojeny s prostorovou orientací, jež je nezbytná nejen pro každodenní fungování v prostoru a čase, ale i pro rozvoj dovedností, jako je čtení, psaní, počítání, orientace v sociálních interakcích apod.

Rozvoj hmatového vnímání by měl být u dětí posilován od nejranějšího věku. Pokud se v pozdějším věku u dítěte objeví potíže v oblasti učení, jejichž příčinou je nedostatečně rozvinuté hmatové vnímání, je třeba ho cíleně budovat a posilovat. Skvělou pomocí je v tomto ohledu metoda Brigitte Sindelar Deficity dílčích funkcí.

Pro posílení hmatového vnímání, a zároveň pro rozvoj mnoha klíčových kognitivních funkcí, se s výbornými výsledky používá taktilní verze Feuersteinova instrumentálního obohacování (FIE taktilní). Instrumenty FIE taktilní byly původně vyvinuty pro nevidomé jedince, nicméně postupem doby se jejich využití velice úspěšně rozšířilo i na jedince se specifickými poruchami učení, poruchami chování a poruchami pozornosti. V současné době víme, že tyto instrumenty jsou velice užitečné a prospěšné pro kohokoli, kdo chce posílit své kognitivní funkce a rozvinout hmatové vnímání2.

Při rozvoji hmatového vnímání, ať už metodou Brigitte Sindelar či Reuvena Feuersteina, se pracuje tak, že jedinec využívá výhradně hmat (oči má zavřené, zakryté nebo je mu jiným – jemu příjemným způsobem – zamezeno vidět na pomůcky, s nimiž manipuluje). Zatímco při využití zrakového vnímání získává mozek najednou celý obraz, tak pracujeme-li pouze hmatem, obraz se skládá postupně po částech, což vyžaduje mnohem větší soustředění, dobrou paměť a představivost. FIE taktilní nabízí sadu osmi instrumentů – pracovních listů, které jsou vyrobeny speciální technologií tak, že jedinec může obrázky, tvary a další informace na stránce vnímat právě hmatem. Systematická práce s těmito instrumenty přináší zklidnění, intenzivní zaměření pozornosti, zpomalení ve vytváření úsudků a rozvoj mnoha dalších kognitivních funkcí. V neposlední řadě umožňuje jedinci uvědomit si, jak je hmat důležitý. Pomáhá mu vědoměji a intenzivněji využívat hmat v každodenním životě.

FIE taktilní je v České republice využíváno a školeno teprve od roku 2024. Jediným licencovaným centrem, které má oprávnění kurzy FIE taktilní nabízet, je ATC Cogito, centrum kognitivní edukace (https://cogito-centrum.cz). S instrumenty mohou pracovat pouze absolventi kurzů v ATC Cogito, kteří se prokáží mezinárodním certifikátem vydaným Feuersteinovým institutem v Izraeli.

Zkušenost s prací s FIE taktilní s lidmi s trizomií 21 (Downovým syndromem) je zatím omezená, ale významná: vyřazení zraku je pro děti s trizomií 21 zpočátku frustrující a stresující, je tedy třeba velice citlivé vedení ze strany terapeuta. Děti si však postupně na nový způsob získávání informací zvykají, nabyté zkušenosti pak dokáží přenášet na nové úkoly, obavy postupně opadají a přichází radost z úspěchů. Důležitá je ovšem systematická pravidelná práce.

V případě zájmu o terapie zaměřené na rozvoj hmatu, a tím posilování dalších kognitivních funkcí, je možno se obrátit na: marusincova@cogito-centrum.cz.

1 https://wikisofia.cz/wiki/Vývoj_smyslů_v_prenatálním_období

2 Feuerstein R. et al. (2015). FIE tactile Users´s guide, Jerusalem: The Feuerstein Institut.


Spolek Trizomie21

Kontakt:
Spolek Trizomie 21
Hospodářská 163
143 00, Praha
IČO: 090 73 825
Tel.: +420 723 277 242
E-mail: spolek@trizomie21.cz