Autor: Irena Marušincová

Když jako čerstvě vystudovaná psycholožka začínala Brigitte Sindelar (nar. 1952, Rakousko) v 70. letech 20. století svou praxi, byla plná nadšení a chuti uplatnit své nabyté vědomosti při práci s dětmi s poruchami učení. Jaké bylo její překvapení a rozčarování, když opakovaně zažívala spolu s dětmi ve své péči neúspěchy v nápravě poruch učení, ačkoli pracovala podle zaběhlých metod. Tyto pro obě strany velmi nepříjemné a frustrující zkušenosti ji nakonec dovedly k dalšímu studiu a k vytvoření komplexní diagnostické i nápravné metodě, vycházející z nejnovějších poznatků kognitivní a vývojové psychologie i neurovědy.

Metoda Brigitte Sindelar se zaměřuje na tzv. dílčí, tedy základní funkce, jejichž zdravý a harmonický vývoj je nezbytný pro rozvoj dalších, na nich vystavených dovedností a schopností, jako jsou např. rozvoj řeči, motorické dovednosti, schopnost číst, psát, počítat apod. Autorka mezi dílčí funkce řadí prostorovou orientaci, sluchové a zrakové vnímání, sluchovou a zrakovou paměť, propojení sluchových podnětů se zrakovými, a naopak, a vnímání časového sledu. Je-li některá z těchto dílčích funkcí ve svém vývoji poškozena, projeví se to u jedince jak ve schopnosti učení, tak v chování.

Diagnostika Brigitte Sindelar rozkrývá jednotlivé dílčí funkce a zkoumá jejich vyzrálost. Co nejpřesněji provedená diagnostika je naprostou nezbytností, na jejímž základě je pak sestaven nápravný program šitý na míru každému jednotlivci individuálně. Dlouhodobá praxe autorky i jejích spolupracovníků, která je doplněna mnoha studiemi, potvrzuje, že metoda Brigitte Sindelar přináší trvalou nápravu.

Autorka nabízí diagnostiku jak pro předškolní děti, tak pro školáky. Zatímco u předškolních dětí je cílem diagnostiky odhalit, které dílčí funkce ve svém vývoji zaostávají za ostatními, a ty posílit tak, aby se u dítěte později po nástupu do školy nerozvinuly poruchy učení, popř. chování, diagnostika určená pro školáky již pracuje s faktem, že dítě trpí poruchou (poruchami) učení, a je tudíž třeba odhalit příčinu a na ni zacílit nápravu.

Metodu lze používat i při práci s jedinci s Downovým syndromem, samozřejmě s přihlédnutím k jejich přidruženým potížím, které se týkají např. zrakových či sluchových vad, nebo pomalejšího rozvoje řeči.

V současné době je na českém trhu k dispozici diagnostický a cvičný materiál pro děti předškolního věku (Brigitte Sindelar: Předcházíme poruchám učení, Portál), diagnostika pro školní děti prochází revizí a připravuje se k novému vydání.

Další informace: marusincova@cogito-centrum.cz

Zdroje: www.sindelarcenter.at


Spolek Trizomie21

Kontakt:
Spolek Trizomie 21
Hospodářská 163
143 00, Praha
IČO: 090 73 825
Tel.: +420 723 277 242
E-mail: spolek@trizomie21.cz