pomáhá hravou a názornou formou proniknout do světa matematiky. Je vhodná pro děti, které mají obtíže při práci s konkrétními nebo nakreslenými objekty pro matematické účely, při určování množství a jeho porovnávání, při řazení vzestupném nebo sestupném, obtížněji chápou matematické pojmy a souvislosti, a následně jsou pro ně problematické výpočty z hlavy. U dětí s trizomií 21 využívá tato metoda jejich zpravidla výborného zrakového vnímání, pomáhá cvičit soustředěnost, paměť, přesnost, hmat. Je zpestřením výuky a doplňuje práci s počitadlem nebo s pravítkem s kostičkami.

Numicon tvoří dvě bílé podložky s výstupky, každá je uspořádána do čtverce 10 x 10 (jako klasické počitadlo v horizontální poloze), barevné tvary s otvory od 1 do 10, barevné kolíky, které lze pokládat na desku i vkládat do tvarů, kartičky s číslicemi od 1 do 10, hrací kostky s číslicemi i tvary, tkaničky na navlékání, váhy, vzory s obrázky, krabička na rozklad desítky aj.

1. Výuka probíhá v jednotlivých etapách, které na sebe navazují a každá následující etapa předpokládá osvojení si té předchozí.Dostatek času je potřeba věnovat nejprve poznávání tvarů. Dítě je může poznávat při každodenní spontánní hře, např. ve vaně, na pískovišti. Numicon lze použít i jako stavebnici a vytvářet stavby do výšky. Ještě není potřeba tvary pojmenovávat ani definovat rozdíly mezi nimi. Dítě si vybírá libovolný tvar, klade ho na podložku a otvory vyplňuje kolíky. Nebo naopak pokládá nejprve kolíky a pak se snaží přiřadit vhodný tvar. Může po hmatu vytahovat určitý tvar z pytlíku.

2. Když dítě začne rozpoznávat tvary také barevně, přecházíme k řazení tvarů podle pokynů. Dítě skládá obrázky podle vzoru, který si položí na desku nebo vedle ní. Může tvary a kolíky třídit, vytvářet podle návodu barevné řady nebo jednoduché obrazce. Následně vedeme dítě k tomu, aby tvary od 1 do 10 řadilo od nejmenšího k největšímu, a to tak, aby vyčnívající část směřovala vždy vpravo nahoru a vznikly schody. Naznačíme souvislost, že každý další tvar má o jeden otvor více než předchozí a sousední tvary položíme na sebe. Nebo přebývající otvor ukazujeme takzvanou putující jedničkou.

3. Nyní dochází k pojmenování tvarů. Učíme přiřazovat kartičky s číslicemi od 1 do 10 k jednotlivým tvarům a pojmenovat je hodnotou čísla.

4. Přecházíme k počítání prvků v souboru, k určení množství. Položíme na list papíru určité množství kolíků, dítě je spočítá, zapíše výsledek nebo přiřadí kartičku s číslem. Správnost výsledku si ověří tak, že kolíky umístí na podložku a překryje tvarem výsledku.

5. Následuje porovnávání dvou i více souborů. Umístíme vedle sebe dvě hromádky kolíků a vedeme dítě k tomu, aby určilo, kde je víc. Dítě si pak přendá obě hromádky na misky vah a pozoruje, která miska jde dolů. Své předpoklady si může ještě ověřit na podložce, kam umístí kolíky, každou hromádku na jednu podložku a přikryje správným tvarem a velikost tvarů porovná. Důležité je, aby dítě kolíky spočítalo a hodnotu zapsalo nebo přiřadilo kartičku se správnou číslicí.

6. Pochopení vztahů mezi čísly je základem sčítání a odčítání. Přikládáme k sobě dva tvary a dítě určuje, o kolik otvorů se liší, rozdíl si může ověřit hmatem. Vedeme dítě k tomu, aby se snažilo nepřikryté otvory překrýt nějakým vhodným tvarem. Takto se dítě postupně postupně učí, co znamená dopočítávat. Sudé tvary názorně dělíme na poloviny přikládáním tvarů poloviční hodnoty, a tím tvoříme základ pro pochopení násobení a dělení.

7. Sčítáme tak, že spojujeme k sobě dva tvary, výpočet ověříme překrytím obou tvarů (sčítanců) tvarem výsledku (součtu). Odčítáme tak, že větší tvar (menšenec) překryjeme tvarem menším (menšitelem), rozdíl je nepřekrytá část. V této fázi učíme dítě i matematickým symbolům (plus, minus, rovná se). Dítě příklady zapisuje nebo přikládá kartičky s číslicemi a symboly.

8. Pro pokročilejší počtáře můžeme využít Numicon i při výuce počítání do stovkynásobení či dělení.

Více informací: radka.klisova@seznam.cz

https://www.nejlevnejsi-knihy.cz/vyhledavani.html?q=Numicon&OP=1

Zpracovala: Radka Kliśová


Spolek Trizomie21

Kontakt:
Spolek Trizomie 21
Hospodářská 163
143 00, Praha
IČO: 090 73 825
Tel.: +420 723 277 242
E-mail: spolek@trizomie21.cz