Autor: Irena Marušincová

Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování je jedinečný, komplexní nástroj rozvoje myšlení jedinců. Její autor, prof. Reuven Feuerstein (1921–2014), se celoživotně zabýval lidmi (dětmi i dospělými), kteří měli potíže začlenit se do běžné společnosti, ať už to byli přistěhovalci, jedinci s nejrůznějšími genetickými aberacemi (tedy i lidé s Downovým syndromem), lidé po úrazech či náročných operacích mozku, senioři trpící Alzheimerovou chorobou apod.

Cílem jeho práce s těmito jedinci bylo pomoci jim překonat jejich potíže, aby mohli začlenit do běžného života. Feuersteinova metoda vyvěrá z autorova niterného přesvědčení, že každý jedinec bez ohledu na svůj aktuální stav má učební potenciál, který je možno rozvíjet. Za prof. Feuersteinem a jeho kolegy rozesetými po celém světě stojí tisíce případů konkrétních lidí, kteří jsou důkazem, že Feuersteinova metoda je smysluplnou cestou.

Do České republiky metodu přivezla po roce 2000 doc. Věra Pokorná (1939–2016), přední česká odbornice v oboru psychologie a speciální pedagogiky. V současné době je v České republice metoda již značně rozšířená mezi pedagogy, psychology a dalšími odborníky, ale i rodiči, a využívá se při práci prakticky s kýmkoli, kdo potřebuje či chce rozvíjet své myšlení a naučit se učit se.

Metoda je vystavena na principu tužka a papír. Obsahem je celkem 26 instrumentů (pracovních sešitů), které jsou rozděleny do dvou úrovní, z nichž jedna je primárně určena pro předškolní děti a druhá pro školní děti až dospělé, přičemž ovšem lze mnohé z instrumentů předškolní řady velice úspěšně využívat i u starších jedinců. Každý instrument je zaměřen na rozvoj celé škály kognitivních funkcí, žáci se učí o věcech přemýšlet, překonávat svou zbrklost, hledat souvislosti, vymýšlet strategie, učit se s porozuměním, klást si otázky, aktivně a konstruktivně pracovat s chybami. Rozvíjí se jejich představivost, obohacuje se pasivní i aktivní slovní zásoba, otevírají se jim nové obzory. Žáci obrazně řečeno přímo rozkvétají, protože v sobě postupně objevují něco nového, o čem sami možná netušili, že mají. Začínají lépe chápat svět kolem sebe, probouzí se jejich motivace a chuť učit se dál, najít ve společnosti své uplatnění.

Práce s metodou je vystavena na určitých principech a specifickém přístupu, nazvaném prof. Feuersteinem Zkušenost zprostředkovaného učení, který je právě klíčem k úspěchu metody. K oprávnění pracovat s metodou a k přístupu k instrumentům je třeba absolvovat kurz v některém z akreditovaných tréninkových center (ATC), která disponují týmem certifikovaných lektorů majících oprávnění v metodě školit.

Více: ATC Cogito, www.cogito-centrum.cz


Spolek Trizomie21

Kontakt:
Spolek Trizomie 21
Hospodářská 163
143 00, Praha
IČO: 090 73 825
Tel.: +420 723 277 242
E-mail: spolek@trizomie21.cz