aneb

Ruka je nástrojem ducha

25. března

V tento jarní den 25. 3. 2023 s aprílovým počasím, včetně sněhových vloček, nás uprostřed zahrady na Habrovce vítala košatá koruna mohutné sakury (japonská třešeň), úchvatně ozdobená růžovými květy, která si vysloužila obdiv se zatajeným dechem.

Mottem dnešní přednášky byla slova Marie Montessori (1870–1952), zakladatelky montessori pedagogiky a první italské lékařky: „Pomoz mi, abych to dokázal sám, ale dovol mi se namáhat a dělat chyby.“

Tato pedagogika se stala základem montessori terapie pro děti s trizomií 21, jejíž autorkou je Lore Anderlik (1933–2022), která působila v Mnichově v Dětském centru a dětem s trizomií 21 věnovala nejen nesmírnou péči, ale hlavně důvěru v ně: „Věř ve mne a já dokážu víc, než si myslíš.“

Paní Alžběta Jantová z Dětského centra Paprsek v Hloubětíně nabídla rodičům srozumitelný a praktický návod, jak vést děti k samostatnosti už od útlého věku a jak odstraňovat to, co samostatnosti brání. Montessori pedagogika je geniálně prostá a přináší při postupném zařazování dítěte do běžného života viditelné výsledky. Vnímá dítě jako celek, s jeho fyzickými předpoklady a duševními schopnostmi, a rozvíjí ho ve všech oblastech (pomocí pomůcek smyslových, jazykových, matematických, a tzv. kosmické výchovy). Respektuje přirozené senzitivní fáze vývoje a podporuje vrozené silné stránky dítěte. Chybu přijímá jako možného přítele a učí dítě s ní pracovat. K osvojení dovedností dopřává dítěti dostatek času, ale zároveň vede k zachovávání řádu a ke vztahu k druhým lidem.

Přizpůsobit dítěti prostředí (v domácím prostředí nebo ve škole) podle montessori pedagogiky znamená vytvořit takové podmínky, aby prostředí bylo pro dítě bezpečné, ale zároveň ho rozvíjelo a podporovalo v samostatnosti a v učení, např. věšák na bundu, umyvadlo v koupelně, poličky na pomůcky, knížky, psací potřeby nebo ve skříni na oblečení umístíme tak, aby na ně dítě pohodlně dosáhlo a aby byly přehledné. Vytvořit pracovní prostředí znamená vyhradit pro práci nebo učení místo, kde dítě nebude přehlceno podněty (pracovní kout, stůl, koberec). Při učení se zaměřujeme na jednu věc, kterou chceme procvičit. Dítě učíme pomůcku si vybrat, odnést na pracovní místo, např. na vhodném tácku, začít s ní pracovat, práci dokončit, uklidit pomůcky na tácek a odnést zpátky na místo.

A perlička pro rodiče na závěr? Největší kus práce s dítětem vždy probíhá v domácím prostředí a vykonávají ji především rodiče.

Mgr. et Mgr. Alžběta Jantová, DC Paprsek, Šestajovická 19, Praha 9 – Hloubětín

telefon: +420 286 886 654

e-mail: alzbeta.jantova@dcpaprsek.org

web: https://www.mofik.cz/terapie-vzdelavani-pro-deti-se-specialnimi-potrebami/

Hlavní sál se opět proměnil v hernu, kde si děti s asistenty i rodiče mohli procvičovat smysly, rozvíjet fantazii, posilovat svaly nebo se připojit k muzikoterapii. Na individuální terapii Rozvoj kognitivních funkcí u Ireny i Zuzky pracovaly dnes děti s nevšedním nasazením a ochotou, a bez jakýchkoli známek jarní únavy.


Spolek Trizomie21

Kontakt:
Spolek Trizomie 21
Hospodářská 163
143 00, Praha
IČO: 090 73 825
Tel.: +420 723 277 242
E-mail: spolek@trizomie21.cz