(skládané čtení, metoda vázaného čtení)

Autor: Jana Jarošová

Každé dítě s trizomií 21 je jiné, proto i učení čtení se daří každému jiným tempem. Aby se mohlo dítě učit číst, potřebuje se umět soustředit, pamatovat si, orientovat se v prostoru. A musí mít respekt k mamince, která se s ním učí číst. A samozřejmě: čím více má dítě rozvinuté kognitivní funkce, tím lépe se mu bude dařit učit se číst.

Na rozvoji kognitivních funkcí dítěte je velmi důležité začít pracovat systematicky co nejdříve. Naše děti se učí pomaleji, proto je čas raného věku zcela nenahraditelný, je nutné dítěti poskytnout podněty k rozvoji včas, aby těsně před nástupem do školy nebylo pozdě. wp-admin/Na rozvoji kognitivních funkcí dítěte je velmi důležité začít pracovat systematicky co nejdříve. Naše děti se učí pomaleji, proto je čas raného věku zcela nenahraditelný, je nutné dítěti poskytnout podněty k rozvoji včas, aby těsně před nástupem do školy nebylo pozdě.

Nejdůležitější je maminka, která své dítě vede. Její schopnost vytrvat, nevzdávat se, být důsledná a umět povzbudit, to zásadně určuje úroveň čtení dítěte.

V Čechách se používají především metoda analyticko-syntetická a metoda genetická (https://blog.tulackuvsvet.cz/2021/06/geneticka-metoda/, https://mamci.cz/metoda-cteni-psani-u-deti/). Znám pouze dva případy, kdy se děti s trizomií 21 pokoušely naučit číst genetickou metodou. Ukázalo se ale, že postup nevyhovoval, takže maminka a ve druhém případě paní učitelka přešly k cestě analyticko-syntetického čtení. (Ovšem možná existují šikovné děti s Downovým syndromem, které se metodou číst naučily, jen o nich nevíme?)

Analyticko-syntetická metoda je u nás zažitá: prakticky každá maminka, která chce naučit dítě s DS číst, začne od učení velkých písmenek. Když dítě jakž takž písmenka poznává, snaží se je pospojovat do slabik a slov. Děti obvykle slabikují, ale čtení bývá zadrhávané a pomalé.

Metoda výuky čtení, kterou pracujeme, začíná učením zaměřit pozornost, což dovede dítě k osvojení základů metody vázaného čtení, s kterou pracovala Mgr. Ladislava Pacltová (pražský Klub Down.syndrom.cz). Zdá se, že vázané čtení je zatím jednou z nejvýhodnějších cest, kterou lze při výuce čtení u dětí s trizomií 21 zvolit. Vzájemně se zde kloubí složka logopedická a složka čtení. Díky tomu děti čtou pomalu, ale bez zadrhávání. Rychlost čtení se zlepšuje tréninkem.

V našem centru Ovečka začínáme se „čtením“ přibližně ve třech letech věku dítěte. Samozřejmě to není podmínkou, začít se dá kdykoli později. Metoda přípravy ke čtení je inspirována postupem paní Netty Engelsové, je ale adaptovaná na českou gramatiku. Děti se učí vnímat a soustředit se pomocí obrázků, postupně přidáváme značku, spojku, zájmeno, sloveso, skládáme věty, nakonec děti čtou jednoduché texty.

Jednotlivé kroky vedou k tomu, aby:

– dítě pracovalo soustředěně a pokoušelo se použít mluvidla (mluvený projev je na různých úrovních, závisí od dítěte);

– vnímalo pokyny a přesně skládalo věty pomocí značek (později písmenek) a obrázků a následně po sobě větu samo „přečetlo“;

– pochopilo spojení souhlásky se samohláskou a vyústění do slabiky (rozhodně se neučí nejprve samostatná písmenka, proces by se komplikoval);

– aby jednotlivá slova samo nejprve skládalo a až nakonec četlo tištěný text.

Pro rodiče jsou k dispozici příručky, které zahrnují počátky čtení a končí tvořením a čtením jednoduchých vět typu: „to je máma, já mám mámu, to je moje máma, to je malé mimi, máma je moje, moje máma je milá atd…

Dítě je poté připraveno číst vázaně postupně se samohláskami i všechny další souhlásky (t, s, v, j, b, p, d, z …). V první třídě by mělo umět přečíst svůj slabikář. Některé děti jsou dokonce schopné přečíst první díl slabikáře již před nástupem do první třídy.

Je na místě upozornit, že metoda sama, byť sebepropracovanější, není nic platná, pokud se pravidelně doma s maminkou neprocvičuje. Nestačí jen přijít na hodinu s lektorem. Naše děti téměř hned pochopí, o co jde, ale nutně potřebují denní procvičování. Bez toho se neobejdou a je naivní se domnívat, že si poradí samy.

U některých výjimek je proces velmi rychlý, stačí se s metodou seznámit a děti se naučí vyvozovat a spojovat do slov rychle. U drtivé většiny dětí ale proces výuky čtení trvá delší dobu. Aby se dítě učilo rádo, nesmí se na ně spěchat. (!) Je nutné práci rozložit do delších pracovních úseků a zachovat pevnou důslednost i pravidelnost v učení.

Děti se učí číst malými tiskacími písmeny. Na otázku, zda jim nedělá potíže číst následně velká tiskací písmena, mohu s klidným svědomím říci, že zde jsme problém nezaznamenali nikdy.

K dispozici pro rodiče jsou čtyři příručky čtení: Čti si s obrázky!; Bav se s obrázky!; Kde je kdo?; učebnice Seznámení s principem vázaného čtení. Ve škole naše děti používají obvykle dva slabikáře: Naše čtení 1., 2. (nakl. SCIENTIA) a Náš slabikář 1. díl, 2. díl (nakl. PARTA).

Závěrem je důležité zdůraznit, že rozvoj řeči u našich dětí je nejlepší tam, kde děti čtou. Denním procvičováním čtení si totiž zvykají používat mluvidla, která by jinak nepoužívaly, protože se snadněji vyjádří zvukem, znakem, či jiným svým vlastním náhradním vyjadřovacím způsobem.

www.ovecka.eu


Spolek Trizomie21

Kontakt:
Spolek Trizomie 21
Hospodářská 163
143 00, Praha
IČO: 090 73 825
Tel.: +420 723 277 242
E-mail: spolek@trizomie21.cz