Dnešní setkání 25. května 2024 předcházelo a provázelo trojí velké obdarování a trojí radost ze spojité nádoby Darovat Spolu a Dostávat Spolu.
Téměř po roce, 8. dubna 2024, jsme opět osobně, ale tentokrát v Kuřimi, převzali druhou sadu ručně vyrobených senzomotorických a didaktických montessori pomůcek přímo od jejich autora Martina, který nám jednotlivé výrobky ukázal, popsal a vysvětlil jejich zamýšlený účel. Tyto na pohled barevně vkusné hračky, vyráběné s maximální přesností a promyšleností, vyšly ze skromné dílny a měly premiéru při individuálních terapiích Rozvoj kognitivních funkcí podle Reuvena Feuersteina právě na tomto květnovém setkání. Naše zkušená terapeutka Irena je uznale ocenila:
„Jako terapeut jsem z pomůcek nadšená – jsou vyrobeny precizně a jsou velmi příjemné hmatově i vzhledově. Oceňuji i tematické rozpětí a různou náročnost, takže je mohu využívat pro děti různého věku i různých schopností. Vím, že každá pomůcka má svůj daný účel, ale zároveň je možno využívat je i nad rámec prvotního účelu, a tak při práci s jednou pomůckou rozvíjet rozmanité dovednosti dětí.
Děti na pomůcky reagovaly zatím také nadšeně. Baví je s nimi manipulovat, myslím, že je rády berou do rukou díky příjemnému materiálu, citlivě voleným barvám i zajímavému designu.
Poprvé jsem zažila jednoho chlapce (který má potíže s koncentrací a vynalézavě se pokouší unikat z plnění zadaného úkolu) celou půlhodinu plně soustředěného při práci s pomůckami. Nejprve jsme vyzkoušeli barevné kuželky a kalíšky – barvy znal bez problémů, ale já jsem po něm chtěla, aby mi vždy vysvětlil, proč přiřadil danou kuželku k vybranému kalíšku. To byla výzva, ale on se dokázal vyjádřit. A pak jsme trénovali orientaci v prostoru pomocí dřevěných domečků a mých figurek, které s sebou vozím. Je mi samozřejmě jasné, že jeho pozornost nemusela být daná pouze pomůckami, ale jsem přesvědčená, že svou významnou roli sehrály. A tato zkušenost nebyla jediná. Moc se těším na další příležitost, pomůcky při práci s dětmi využívat.“
Druhý dar nám osobně přivezl tatínek Peter ze Základní školy a gymnázia Navis – výtěžek z Velikonočního jarmarku dne 27. 3. 2024 – který se škola rozhodla věnovat dětem s trizomií 21.
Škola Navis se staví za děti i dospělé lidi s trizomií 21 již delší dobu. Na počátku této podpory stojí nezapomenutelná píseň Ponožková, složená a interpretovaná panem ředitelem Janem Vepřekem.
Tento letošní dar byl nejen velmi štědrý, ale také doslova velmi těžký😊, a je vzácný především tím, že rovněž v sobě nese pečeť osobního nasazení, času a námahy učitelů, rodičů i žáků, kteří na jarmark zhotovovali výrobky vlastnoručně a s neuvěřitelnou nápaditostí a pečlivostí.
Třetím obdarováním byla odpověď na otázku, zda se naše dítě s trizomií 21 naučí číst, která patří spolu s otázkami, zda bude chodit nebo mluvit, k těm nečastějším, jež si rodiče kladou po narození dítěte. Číst se může naučit většina našich dětí. Paní Jana Jarošová, spec. ped., ředitelka Ovečky, o.p.s. České Budějovice, se zaměřuje na metodu skládaného, a následně vázaného čtení. Rodiče, pokud chtějí proniknout hlouběji do těchto metod, se mohou přihlásit na seminář pořádaný Ovečkou, kde rodiče a účastníci pracují s pomůckami pod vedením tak, že sami vstupují do role dítěte.
Bohaté zkušenosti Jany Jarošové nejen s její Zuzankou, ale i s mnoha dalšími dětmi, se dotýkaly z velké části velmi důležitého tématu – přípravy dítěte na čtení v předškolním věku. Přednášku však poslouchali se zaujetím až do konce i rodiče školáků.
Čistota srdcí našich dětí je neuvěřitelná, jako by si je svět, který je vůči nim mnohdy nepřátelský, nezasloužil. Ale aby se naše děti mohly projevit jako zlatíčka a sluníčka, jak je často nazýváme, potřebují láskyplnou péči a důslednou výchovu. Jejich obrovský sociální a emoční potenciál nesmíme zanedbat, zvláště když jsou malé. Posláním nás rodičů je, nejprve dítě přijmout, zamilovat si ho a připravit ho, jaksi „vyladit“, aby bylo ochotné se učit. Především kvůli dítěti je třeba se pokusit vytěžit z jeho schopností maximum, aby JEMU bylo dobře.
Nebojme se jít cestou mravenčích krůčků důslednosti. Číst bude dítě tak dobře, jak se mu bude věnovat především maminka. Žádná placená síla ani instituce maminku (případně někoho z rodiny, kdo s dítětem doma během dne pracuje) nenahradí. Dítě s trizomií 21 potřebuje naučené věci procvičovat, opakovat a zvnitřňovat mnohonásobně víc než jiné děti. Předpokladem úspěchu je osobní zájem. Stojí to roky usilovné práce, oběti a odříkání, někdy probděných nocí, spojených s řešením přidružených zdravotních problémů… Jde o prvních osm až deset let, kdy úspěchy nevidíme hned. Vědomosti a dovednosti se ukládají a často v nečekaném okamžiku vyplavou na povrch, a jsou pak zdrojem radostného překvapení. Pokud do dítěte takto investujeme své síly a vložíme se do toho celým životem, vyplatí se to. Dítě se rozvíjí, postupně přebírá samo iniciativu, stává se spolehlivým a samostatným životním partnerem a pomocníkem, a opravdovým kamarádem.
Děkujeme za pomoc a vedení při výrobě větrníků a za výtvarná díla, jejichž autory nejsou jenom děti…

Kontakt:
Spolek Trizomie 21
Hospodářská 163
143 00, Praha
IČO: 090 73 825
Tel.: +420 723 277 242
E-mail: spolek@trizomie21.cz